Forfatter: Kari Killen

Forebyggende arbeid i barnehagen

Samspill og tilknytning

Av: Kari Killen
Kari Killen skriver om: Hva er tilknytning? Hvilke konsekvenser kan kunnskap om tilknytning og tidlig samspill ha for barnehagens praksis? Hvordan formidler barnet at det har det vanskelig? Hva er omsorgssvikt?

Det er for første gang satt et krav i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver om at personalet skal ha bevissthet om og kompetanse til å oppdage og forebygge omsorgssvikt og overgrep. Kari Killen gir med denne boken gir et kunnskapsgrunnlag for å møte dette kravet. Kompetansen bidrar til at de ansatte på best mulig måte kan se og støtte barna det gjelder, og dermed forebygge virkningene av belastende livssituasjoner - enten det dreier seg om forbigående problemer eller vansker av mer alvorlig og varig karakter.

Barnehagen er den viktigste forebyggende arena i et barns liv da svært mange barn tilbringer en stor del av sin hverdag her. Barnehageansatte blir dermed viktige tilknytningspersoner som barna kan utforske verden fra, søke trøst hos og få hjelp til å regulere følelsene sine i stressede situasjoner. De ansattes kompetanse er derfor av avgjørende betydning for barnets følelsesmessige, kognitive og sosiale utvikling.