Forfatter: Anita Berge
Forlag:  Universitetsforlaget
Utgivelseår: 2015

Kunsten å skremme barn

Gode grøss fra vugge til småskole

Av: Anita Berge
Det er for få skumle voksne i barnehagen, og det kan være farlig! I møtet med de gode grøssene - de vi kan fortelle om, synge om og ha det gøy med, gir vi barn mulighet til å utforske fryktfølelsene sine innenfor trygge rammer.
Forfatteren setter det gode grøsset i et historisk og sosialt perspektiv. Hvordan forholder vi som voksengenerasjon oss til frykt, og hvilke konsekvenser har dette for barns oppvekst? Hvordan kan vi bruke det gode grøsset på en måte som beriker barns språk, lek og følelsesliv?
I de ulike kapitlene presenteres grøssets egenart, skumle vuggesanger, folkeeventyr og spøkelseshistorier. Leseren får en innføring i gode metoder for å formidle grøsset, i tillegg til et stort utvalg grøssende gode fortellinger, sanger og regler til bruk i barnehagen.

Boka er skrevet for barnehagelærerstudenter og ansatte i barnehagen.

Anita Berge er dukkefører, foredragsholder og skribent i Alveslottet Dukketeater.