Forfatter: Jesper Juul
Forlag:  Pedagogisk Forum
Utgivelseår: 2017

Lederulver

Det livsviktige lederskapet i familien

Av: Jesper Juul
Det er helt nødvendig for barn å ha foreldre som kjærlig ivaretar deres lederrolle i familien. Foreldre som tar ansvar for relasjonen, skaper tillit og som treffer beslutninger på familiens vegne – både de populære og de mindre populære.
Jesper Juul er fornuftens tydelige, men absolutt kjærlige stemme. Han gjør oss klokere på oss selv og på hva som må til for at vi skal bli mer autentiske foreldre og voksne. Voksne som ikke krenker barnas personlige integritet og som samtidig tar ansvar for egne følelser og personlige grenser.

Den erfarne familieterapeuten Jesper Juul skriver om en moderne autoritetsforståelse som alle kan vokse innenfor: de små barna, tenåringene og, ikke minst, foreldrene selv.

Det er ingen tvil eller diskusjon om at barn trenger voksnes lederskap. Det vet vi fordi barn som ikke opplever slikt lederskap, mistrives. Det gjelder uansett om de er overlatt til seg selv, bare omgås andre barn eller er overlatt til foreldre som ikke kan eller vil lede.

En mor skrev en gang til meg at hennes toårige datter ikke ville gå i barnehagen om morgenen. Når jenta først kom til barnehagen, gikk alt fint, men før turen dit nektet hun å sette seg i bilen. En dag hadde moren tilfeldigvis funnet tre eller fire vingummibamser i bilen og sagt: «Hvis du kommer nå, får du vingummibamsene.» På det tidspunktet da moren skrev til meg, krevde datteren hennes minst én pose vingummibamser på 200 gram for å sette seg i bilen, og moren spurte meg: «Hva gjør jeg nå?» Vi vet alle at prisen stiger i løpet av noen få måneder. Hvordan skal man gripe an dette problemet? Hvordan utøver man lederskap? Svaret er i grunnen meget enkelt, men likevel vanskelig å omsette i handling. Det handler om å bli kjent med seg selv og barna sine, om å bli kjent med personlige grenser og respektere disse, og om å omgås barna sine så autentisk som overhodet mulig. Det er temaet i denne boken.