Forfatter: Alice Kjær

Prosjektarbeid i barnehagen

Fascinasjon til fordypelse

Av: Alice Kjær
«Prosjektarbeid i barnehagen» beskriver hvordan barn kan gå på oppdagelsesreise i et tema gjennom undersøkelser, skapende arbeid, samtaler og eksperimenter.
I barnehagene i Reggio Emilia i Nord-Italia blir prosjektarbeidsformen benyttet som en metode for at barn skal kunne fordype seg i noe som opptar dem. Metoden blir ansett å være den som best stimulerer barns læring og utvikling, og prosjektformen bygger på et bestemt menneske- og læringssyn. Ethvert prosjekt drives framover av den spesifikke barnegruppens fascinasjoner, spørsmål og interesser innenfor temaet. Andres arbeid kan ikke kopieres, men kan være til inspirasjon. Målet er at barna, gjennom fordypning, skal få dypere kunnskap om og innsikt i noe som engasjerer dem.

Boken gir deg konkrete råd og tips hele veien fra::
Hvordan velge tema - Hva man skal tenke på før man setter i gang et prosjekt - Når prosjektprosessen har kommet i gang - Så begynner vi - Pedagogens rolle og dokumentasjon.

Forfatteren Alice Kjær er inspirert av Reggio Emilia - og har brukt dette som utgangspunkt for arbeidet i Børnehuset Tiziana, i Ålborg - og boken er basert på hennes konkrete arbeid med egne prosjekter i barnehagen.