Forfatter: Nora Kulset
Utgivelseår: 2018

Din musikalske kapital

Av: Nora Kulset
Hva vil det egentlig si å være musikalsk? Er du musikalsk? Kan det testes og øves? Hva ligger i begrepet musisk?

Vi vet for lite om hvilken betydning sang og musisering egentlig har for mennesket. «Din musikalske kapital» er skrevet til alle som elsker musikk, og til alle som er nysgjerrige på musikkens plass i livene våre.

Barnehagelærere har gjennom studiene lært mye om barnas behov for, og evne til, å musisere, men lite om sine egne behov og evner. Mange som jobber i barnehagen, tør ikke synge, og de føler seg fremmedgjorte i musikksammenheng. Først når barnehagelærerne har kunnskap om seg selv og musikken kan de jobbe trygt og riktig med barnet og musikken. Med fokus på den voksne retter boka søkelyset mot hva musikk er for mennesket. Ved å få kunnskap om det relasjonelle som ligger i musisering framfor å fokusere på finpussing av ferdigheter, kan blikket vendes bort fra den enkelte og over på relasjonen. Musikken har sosialiserende og tilknyttende kraft.

Nora Kulset har doktorgrad i musikkvitenskap fra NTNU. Hun har forsket på den voksnes rolle i det musikalske samværet i barnehagen. Kulset er en utpreget forskningsformidler som brenner for å gjøre akademisk ervervet kunnskap tilgjengelig og brukelig for profesjonsutøveren. I 2015 ga hun ut boka Musikk og andrespråk, også den på Universitetsforlaget.

Forhåndsbestill boken - som kommer 3. august 2018