Varmprat og konfrontasjon

Årgang: 2018 - Nummer 2
Varmprat er et velegnet begrep på en nødvendig samtaleform i barnehagen, mener en av skribentene i dette nummeret. En annen argumenterer for verdien av konfrontasjon, som umiddelbart høres ut som det motsatte, men er det egentlig det? Du kan videre lese om de yngste barnas kommunikasjon som musikk; og du får tips til hvordan du kan undersøke samtalepraksisen i din egen barnehage. Et av flere viktige spørsmål som stilles er: Får barna i din barnehage tid til å tenke før du svarer for dem?
I dette temanummeret om samtaler i barnehagen kan du lese:
  • Nina Gram Garmann, Margareth Sandvik og Elene Tkachenko:
    Meningsfulle samtaler
  • Anne H. Nakken og Camilla N. Justnes:
    Å være og og bakpå - om matematiske samtaler i barnehagen
  • Barbro Bruce:
    Varmprat
  • Øyvind Olsholt:
    Samtale som konfrontasjon
  • Margareta Öhman:
    Å undersøke egen samtalepraksis
  • Sara Folkman:
    Kritisk til Reggio Emilias form for lyttende pedagogikk
  • Anette Kristoffersen Winje og Johanne Ilje-Lien:
    Skap rom for handlende kropper i samtalen!

I hvert nummer av Barnehagefolk finner du også egne sider for ledere i barnehagen - annet stoff og denne gang et intervju med den kjente forfatteren og journalisten Åsa Linderborg: Jeg snakket bare med voksne.

Mobbing