Tidlig innsats

Årgang: 2015 - Nummer 2
Tidlig innsats er ofte svaret i debatter om alt fra frafall i videregående, arbeidsledighet, sosial ulikhet, fattigdom,og PISA-prestasjoner.

Begrepet brukes i forbindelse med et sammensurium av ulike problemer som skal fikses, symptomer på at nøe bør fikses, metoder for å oppdage det som bør fikses.

Tidlig innsats handler om allmennpedagogisk arbeid som rettes mot alle barn, og her nevnes ofte barnehagen som et særtiltak for tidlig innsats i seg selv. Men tidlig innsats er også spesialpedagogiske særtiltak som settes inn når problemer oppdages. Også her er barnehagen forventet å spille en vesentlig rolle. Forvirret? Det var vi også. Derfor har vi utfordret en rekke fagfolk med ulike synspunkter på hva tidlig innsats er i barnehagesammenheng, til å skrive om tidlig innsats sett fra deres faglige ståsted.

Fra innholdet i Barnehagefolk: Er tidlig innsats mulig? - Selvregulering - vår indre stemme - Hva fungerer, og hva fungerer ikke på lengre sikt? - Å se i samme retning - Tidlig innsats = kreativitet og mangfold - Lokalt utviklingsarbeid for tidlig innsats

Mobbing