Forfatter: Lise Ones

Alt blir bra

- for barn om korona

Av: Lise Ones
Alt blir bra er en liten og barnebok der det viktigste om korona-viruset blir forklart og der det settes ord på tanker som barna kan ha. Hva betyr det at noe er smittsomt? Hvordan kan vi bli smittet? Hva skjer hvis noen får viruset? Og ikke minst; hvordan kan vi hjelpe hverandre slik at flest mulig ikke blir smittet?
  • Lise Ones har lagt vekt på at det skal være en optimistisk tone i boka, selv om vi skal ta viruset på alvor. Derfor også tittelen, Alt blir bra. Det tror hun det er viktig at barn får høre. Det å gi dem trygghet nå er helt avgjørende. Og med denne boka håper hun også å kunne gi de voksne i barnehagen litt trygghet. Trygghet til å snakke med barna om noe vi snakke med dem om nå.

Veileder

Bakerst i boka finnes det også en veileder til de voksne, skrevet av professor i pedagogisk psykologi, Jon-Håkon Schultz. «Hvis barna overlates til seg selv og sin egen tolkning av Corona-viruset øker faren for at de blir redde. Det beste vi kan gjøre er å snakke med barna – slik at du kan trygge dem», skriver Schultz, og gir en rekke praktiske innspill til hvordan boka kan brukes som et pedagogisk hjelpemiddel.

Boken er illustrert av Anna Prewoznik. Ved bestilling av 10 eller flere bøker - betaler du kun kr 98,- pr. bok. For kommuner, bydeler eller barnehager som ønsker å bestille 50 eks. eller flere - er prisen kr 75,- pr. bok. Send en mail til: post@barnehagebutikken.no

Les intervju med forfatter her

Bla i boken nedenfor: