Uterom

Årgang: 2015 - Nummer 1
Barnehagebarn i Norge tilbringer store deler av tiden sin ute. Uterommene - både de utenfor og innenfor gjerdet - lager rammer for barnas lek, bevegelser, samspill og utforskning av verden. I temadelen denne gangen deler barnehagefolk erfaringer og inspirasjon fra sitt arbeid med uterom, mens en gruppe studenter deler noen kritiske betraktninger fra sine praksisperioder. Barnehageforskerne på sin side gir oss et overblikk og sier noe om hvordan uterommene i dagens barnehager ser ut, hvordan de har endret seg, og hvordan barnehager kan lage gode vilkår for lek og bevegelse ute.
Fra innholdet i Barnehagefolk: Barnehage uten grenser - Den urbane løsningen: Uterom på taket - Frem barns bevegelsesglede! - Sandkassa: Fra ørken til oase - Vilkår for bevegelse - Hvordan former uterommene oss og hvordan former vi dem?

Mobbing