Forfatter: Gunilla Bergström
ISBN: 9788202257606

Albert Åberg og soldatpappaen

Av: Gunilla Bergström
Denne boken er nå dessverre med krigen i Ukraina veldig aktuell. Her er Albert Åberg, 6 år. Nå kjenner han en soldat. En ordentlig soldat. En bok som gir barna mot.

Her er Albert Åberg, 6 år. Nå kjenner han en soldat. En ordentlig soldat. Albert og den nye vennen hans, Hamdi, tenker mye på krig og vold, men denne soldtaen vil helst ikke snakke om det han har opplevd...

"Det vil vil ikke tenke på. Krig er uhyggelig. Vi snakker ikke om det nå",
sier pappaen. Men Albert maser. "Fortell, da vel". "Hadde du maskingevær?", spør Albert. Men en dag forteller han noe. Om de som ødelegger og bomber, og om de som bygger opp.Mange barn kjenner Albert Åberg. Den lille gutten med det store hodet og ikke så mye hår. Albert bor sammen med faren sin i en høyblokk på et sted som kan være hvor som helst i verden.

"... gir barna mot."
Bulletin Jugend & Litteratur

NB: Last ned veiledningshefte om å snakke med barn om krig her.