Forfatter: Ingunn Gallefoss
Innb: Innbundet

Mer musikk i barnehagefellesskapet

Av: Ingunn Gallefoss
Musikk utgjør en viktig del av barnehagens fellesskap og kan være med på å knytte enkeltbarn, grupper, avdelinger og hele barnehagen sammen.
At personalet er lydhøre overfor det enkelte barnet, har betydning for barns mulighet til å bidra til samspillet og også for barnets følelse av å bli sett og av å bidra i gruppesammenheng.

Musikk tilhører fagområdet kunst, kultur og kreativitet i rammeplanen. I heftet diskuteres musikkens plass i barnehagen – om den for eksempel er med i planleggingen og diskusjoner om barnehagens innhold.

Forfatteren ønsker å styrke barnehageansatte som nøler med å bruke musikk på ulike måter i barnehagen, og som synes det er utfordrende å delta i musiske sammenhenger.

Heftet har også ideer til hvordan man kan jobbe med musikk i barnehagen. Tanken er også at de kan brukes som inspirasjon til å utvikle egne ideer.