Forfatter: Jessica Love
Illustratør: Jessica Love
Forlag:  Mangschou
Utgivelseår: 2020 (1. utgave)
ISBN: 9788282382045

Julian er en havfrue

Av: Jessica Love
Emneknagger: KjønnsidentitetMangfoldBesteforeldreHavfruer

"Julian er en havfrue" er en fortryllende vakker og oppløftende bildebok, skrevet og illustrert av debutant Jessica Love, med varsom strek og fargesterk palett på brunt papir. Dette er en bok som tør å mene noe, og den står opp for frihet og inkludering. Det er en historie med og om mangfold. Boka motsier forutinntatte holdninger og støtter opp om barnas åpne sinn.

"Denne bildeboken er en anerkjennelse av at det er mulig å velge en annen identitet enn den naturen har gitt deg" - Anne Cathrine Straume NRK

En varm bildebok som har gjort braksuksess i USA og vunnet mange priser.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Denne prisvinnende boka har jeg hatt høye forventninger til. Og jeg må si de innfridde! Dette er en veldig fin bok, med helt nydelige illustrasjoner!

Julian drømmer seg bort i sin egen fantasi, han ønsker å bli en havfrue lik de stilige havfruene han så på T-banen med bestemor. Han bestemmer seg for å kle seg ut. Men hva vil bestemor si?

Denne boka handler om å kunne være seg selv uansett, og viktigheten av å bli møtt og anerkjent for den du er av de voksne rundt deg. Jeg syns det er mye man kan tolke gjennom illustrasjonene, kroppsspråk og mimikk hos bestemor og den selvsikre følelsen til Julian når han er seg selv. ?? anbefales for alle.