Forfatter: Lauren Child
Illustratør: Lauren Child
Forlag:  Fortellerforlaget
Utgivelseår: 2014 (1. utgave)

Det nye, vesle mennesket

Av: Lauren Child
Emneknagger: FamilieMangfoldSøsken

Elmore Green er enebarn med eget rom. Alt i det rommet var hans, og lekene kunne han bruke når han ville og hvor han ville. En dag ble alt snudd på hodet for Elmore Green. Han var ikke lenger alene i rampelyset, han hadde fått en lillebror som tok glansen fra ham. Ingenting var seg lenger likt, han måtte dele. Dele var en uvant øvelse for Elmore Green - og han likte det ikke. Som alle andre overganger i livet varte heller ikke denne overgangen evig. Sakte venner en seg til nye situasjoner, og det var det Elmore Green gjorde. Han kunne til og med like lillebroren sin, innimellom.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Elmore Green var et lykkelig enebarn. Han var svært stolt av rommet sitt, elsket å sortere og sette fram tinga sine på sin måte. Gjerne på rekke og rad. Ingen flyttet på dem, ingen spiste gelebønnene hans. Foreldrene hans syns han var det morsomste, smarteste og mest sjarmerende mennesket de kunne tenke seg. Men så en dag fikk Elmore et søsken. Da ble ingenting det samme igjen!

Dette nye mennesket fikk masse oppmerksomhet, og alt var liksom greit fordi «det er jo så lite». Elmore Green var ikke spesielt imponert over det nye vesle mennesket. Han prøvde igrunn å unngå det.

Men så en dag, trengte han søskenet sitt. Og det gjorde at etter den dagen så ble ting litt annerledes. Plutselig var det også noen ting som kunne være fint med å være to.

Dette er en utrolig fin bok om å få søsken. Som beskriver opplevelsen fra barneøyne på en spesielt overbevisende måte. Jeg liker detaljene som bare de som har fått søsken kan forstå helt tror jeg. Også syns jeg det er litt kult og annerledes at man i Lauren Child sine bøker og TV-serier aldri kan se de voksne! De er bare der. Men aldri helt synlige.

Jeg liker også godt at teksten er utover sidene på utradisjonelt vis. Liker godt denne boka og anbefaler den til alle små og store som venter søsken.