Forfatter: Tom Percival
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 2022 (1. utgave)
ISBN: 9788202728809

Bellas bekymring

Av: Tom Percival
Emneknagger: FølelserLivsmestring
Bellas Bekymring er en perfekt bok å lese sammen med barn som et utgangspunkt til å snakke om følelser og om å dele bekymringer uansett hvor små eller store de er.

Bella er en glad og fornøyd liten jente, helt til hun en dag oppdager en Bekymring. I starten er Bekymringen liten og ubetydelig, men gradvis vokser den seg større og større, og snart klarer ikke Bella å konsentrere seg om noe annet. Hun må bli kvitt Bekymringen, men hvordan?

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Denne boka er en av flere bøker i en serie om ulike følelser og tanker. Dette er den eneste av dem som er oversatt til norsk, og det er veldig kult! Håper flere i serien også blir oversatt etterhvert. Det trengs alltid fler gode bøker om følelser og ting som kan være vondt eller vanskelig.

Denne handler om Bella, som egentlig er ganske tøff og nysgjerrig. Men som plutselig får en bekymring. Vi får aldri vite hva hun egentlig er bekymra for, men det er egentlig litt fint - for på den måten kan man tilegne teksten den meningen man selv kanskje trenger i samtalen og høytlesningen med barnet.

Bekymringen til Bella vokser seg stor, så altfor stor! Den følger henne hva enn hun gjør og hvor enn hun er. Heldigvis møter hun en annen med en bekymring, og når de snakker om bekymringene sine så krymper de jammen meg!

Poenget er, at det alltid hjelper å snakke om bekymringer. Og det er så viktig at barn lærer tidlig. Det er så altfor mye barn i dagens samfunn kan gå og bekymre seg for. De plukker opp ting de har sett, lest eller hørt. Alt fra krig og klimaendringer til strømpriser og økonomi. Så jeg tror mange barn kan kjenne seg igjen i Bella ??