Forfatter: Joe Todd-Stanton
Illustratør: Eivind Sudmann Larssen
Forlag:  Mangschou
Utgivelseår: 2022 (1. utgave)

En mus ved navn Julian

Av: Joe Todd-Stanton
Emneknagger: Vennskap
Musa Julian er svært fornøyd med å være alene. Men etter et ufrivillig middagsbesøk innser han at det kanskje ikke er så ille å ha venner likevel?

Med sin uttrykksfulle strek forteller illustratør og forfatter Joe Todd-Stanton historien om Julian like mye gjennom illustrasjonene som teksten. De detaljrike oppslagene og det tette samspillet mellom tekst og bilde gjør boka til en glede å lese høyt.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Reklame/lesereksemplar. En mus ved navn Julian. Av Joe Todd Stanton.
Musa Julian vil helst være aleine. Han trives best i eget selskap, og gjør sitt ytterste for å unngå de andre dyra i skogen. Han vet akkurat hvor han skal gå for å slippe å møte på noen.
Han lever et ensomt liv, men savner heller ikke selskap.
Til en dag, da en rev plutselig stuper rett gjennom veggen og inn i musehuset hans! Reven sitter bom fast og kommer seg ikke ut. Til slutt gir de opp, og bestemmer seg for å dele et måltid sammen.

En snodig og søt historie om et uvanlig vennskap mellom en mus og en rev. Der de inngår en slags vennskapelig pakt. Reven spiser ikke musa, selv etter at musa får han løs. I gjengjeld hjelper han musa.
Det er fint å være aleine, men det er fint å ha selskap også!
Denne slo skikkelig an hos 2,5 åringen her, og hen har villet lese den mange ganger siden vi fikk den. Illustrasjonene er nok det jeg liker aller best ved boka, men teksten flyter også godt å lese.
Gitt ut på @manschou forlag

Bla i boken (åpnes i nytt vindu)