Forfatter: Marcos Farina, Maria-Elisabeth Niebius
Illustratør: Marcos Farina
Forlag:  Mangschou
Utgivelseår: 2022

Du og jeg og alle sammen

Av: Marcos Farina, Maria-Elisabeth Niebius
Emneknagger: Mangfold
Barna i denne boka er glade, men de kan også bli lei seg eller kjede seg. De går alle til sengs hver natt. De ler og leker sammen. Barna viser at uansett hvem vi er, er vi alle mer like enn vi tror.

Denne sjarmerende boka bygger broer og er en befriende og nyttig døråpner til samtaler om følelser og dagligdagse gjøremål. Med Marcos Farinas strek blir alle barn sett og kan delta i samtalen om hva som gjør dem redde eller hva de gjør når de kjeder seg.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

En bok om følelser, om ulikheter og likheter. Og å kunne forstå og sette seg inn i hvordan andre har det.

Denne boka har utrolig kule minimalistiske illustrasjoner, men samtidig med masse å se på! Teksten er god å lese og kan åpne for mange spennende samtaler med barn.

Jeg tenker umiddelbart at den passer godt i barnehagealder, for språket er enkelt og temaene gjenkjennbare for den aldersgruppa. Jeg har ikke lest den på jobb enda, men tenker den kan være fin i lesestund der vi snakker rundt bøkene.

Den er innom hva som kan gjøre en glad eller sint, ensomhet og fellesskap. Den tar opp redsel og hva som kan få en til å le.

En søt bok med mangfoldige, fargerike og fine illustrasjoner.