Forfatter: Marit Larsen
Illustratør: Jenny Løvlie
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 2019 (1. utgave)
ISBN: 9788202618131

Der Agnes bor

Av: Marit Larsen
Emneknagger: VennskapMangfold

Agnes har bodd i tredje etasje i bygården hele livet. At hun skulle ha bodd noe annet sted er en nesten umulig tanke. En dag flytter Anna inn, og alt snus på hodet. For hva er et hjem, og hvem får kalle det hjemme?

Der Agnes bor er en fargerikt illustrert bildebok om å være ny, og om å høre til. Boka passer perfekt for barn fra 3 år og oppover.

Låtskriver og musiker Marit Larsen debuterer som forfatter med bildeboka Der Agnes bor, nydelig illustrert av Jenny Løvlie.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

En bok om ensomhet og lengsel, og kjedsomhet. Men også vennskap!

Agnes bor i en blokk. Der bor det også masse andre folk (mest voksne), og alle har sin historie og sine ting de driver med. Agnes har full oversikt, og vet hvem alle er og hva de gjør. Hun kjenner blokka ut og inn, og bakgården også.

Helt til det en dag skjer noe nytt! Det flytter inn en familie, med en jente på samme alder som henne! Agnes prøver iherdig å få kontakt med henne, men alle hennes forsøk feiler. Til slutt blir hun lei og gir opp.. Men akkurat da er det Anna ser Agnes og svarer på hennes initiativ til lek! Det er både kjempefint og ganske uvant at det bor et annet barn der, som skal dele hennes hus og hennes lekeapparater og hennes bakgård.

En absolutt nydelig illustrert bok, med en kjempefin og litt poetisk historie. Jeg merker meg at Agnes er mye aleine hjemme, og mammaen er ikke særlig med. De voksne generelt virker ganske travle, med unntak av en gammel nabo som Agnes besøker.
Jeg syns også det er fint hvordan de to jentene tvinnes sammen med de matchende klærne sine, og drømmer seg avsted i lek og fantasi.

Da jeg leste denne for barnehagebarna så trodde barna at det handla om deres nabolag. Og det syns jeg var litt koselig!

En kjempefin bok som passer for barn fra 2-3 og oppover.

Bla i boken (åpnes i nytt vindu)