Forfatter: Sunniva Sunde Krogseth
Illustratør: Sunniva Sunde Krogseth
Forlag:  Gyldendal Norsk Forlag AS
Utgivelseår: 2021 (1. utgave)
ISBN: 9788205545090

Nattsvermerne

Av: Sunniva Sunde Krogseth
Emneknagger: FølelserMangfoldFamilie
Noor har gledet seg til å sove ute sammen med søstrene sine. Men tenk om hun blir redd? Hun bestemmer seg for å bli hjemme og sove i bakgården i stedet, sammen med pappa.

Og da skjer det noe magisk og merkelig, og litt skummelt. Noor har blitt bitte liten og fått vinger!

Gjennom stemningsfulle ord og bilder forteller Sunniva Sunde Krogseth en historie om hvor modig man kan være selv om man er bitte liten. En magisk bildebok om alt som beveger seg i natten.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Noor skal sove i skogen med søstrene sine Ayla og Maha. Hun har pakka sekken, alt er klart. Hun gleder seg, Noor elsker månen og det er fullmåne i natt.
Men.. plutselig så tør hun ikke likevel. For, det er jo innmari mørkt i skogen. Og hva om hun vil hjem? Og fins egentlig varulver?

Hun ender med å sove i hagen isteden.
Men det skjer noe magisk og forunderlig med Noor der ute i hagen! Om natta blir hun nemlig et lite insekt! (En brun bjørnespiller hvis jeg ikke tar feil av illustrasjonene bakerst)
Hun møter noen andre forvirra nattsvermere som leter etter månen, og bestemmer seg for å hjelpe dem.

En fantasifull og spennende bok med helt nydelige og detaljrike illustrasjoner! Jeg ser insekter på alle sider, så dette er absolutt en bok for små og store insektselskere.

En bok der illustrasjonene får størst plass og kanskje er det beste med boka, selv om teksten også absolutt er fin og historien god. Pluss for fin og nær pappa, og for jenter som bryter med stereotyper. Og stort pluss for normalisering av mangfold i en norsk barnebok, det hører til sjeldenhetene.Takk!