Forfatter: Jon Klassen
Illustratør: Johanne Hille-Walle
Forlag:  Mangschou
Utgivelseår: 2017 (1. utgave)

Vi fant en hatt

Av: Jon Klassen
Emneknagger: Vennskap

Nytt mesterverk av Jon Klassen! Jon Klassen overrasker i siste bok i morsom hattetrilogi. To skilpadder har funnet en hatt. Hatten ser fin ut på dem begge. Men det er to skilpadder. Og det er bare én hatt.

«Vi fant en hatt» får deg til å le og føle ømhet. Like genial i sin enkelhet som de andre Jon Klassen-bøkene. Den herlige avslutningen tar en overaskende vending som vil glede både gamle og nye fans av den fantastiske bildebokserien.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Jeg liker Jon Klassen sine merkelige og morsomme bøker. Med veldig enkle men kule illustrasjoner klarer han å fange leseren med en gang. Dette er den tredje boka med hatte-tema han skriver. Ikke samme hatter såvidt jeg forstår, ikke samme eiere heller.

Klassen har en merkelig humor virker det som, og det gjør bøkene absurde og morsomme.

I denne boka møter man to skilpadder, som finner en hatt. Men de er jo to, og det er bare én hatt! Det ville jo være dumt om bare én av dem fikk hatt, og den andre ikke? Vi følger skilpaddene i hattedilemmaet, og jeg syns historien er søt og rar.