Forfatter: Langholm,Guri (red.); Hilmo, Inger; Holter, Kari; Lea, Anne; Synnes, Kari
Forlag:  Fagbokforlaget
Utgivelseår: 2011
ISBN: 9788245019797

Forskerfrøboka

Barn og natur

Av: Langholm,Guri (red.); Hilmo, Inger; Holter, Kari; Lea, Anne; Synnes, Kari
Går det an å bygge med luft? Et luftslott? Kan vi kaste et blikk? Hvor langt i tilfelle? Har edderkoppene bare bein og ingen armer? Barn undrer seg over mye i naturen og i omgivelsene rundt dem.
Forskerfrøboka gir eksempler på hvordan personalet i barnehagen kan ta utgangspunkt i barns nysgjerrighet, stimulere barns interesser og tilrettelegge for opplevelser og erfaringer i naturen.

Boka inneholder fagstoff om naturen, arbeidsmåter i naturfag og kommer med praktiske eksempler og forslag til aktiviteter. Tradisjonelle tema som økologi, lys, lyd, luft og vann blir behandlet. I tillegg kommer en enkel innføring i geologi gjennom et steinprosjekt tilpasset arbeid i barnehagen. Bruk av natur og nærmiljø i det daglige pedagogiske arbeidet blir vektlagt. I forlengelsen av dette berøres tverrfaglige perspektiver som barns kreativitet, språkutvikling og medvirkning.

Forskerfrøboka er aktuell som pensumbok for førskolelærestudenter eller andre profesjonsutøvere som ønsker å bli kjent med hva naturfag i barnehagen kan være.

Guri Langholm (red), Inger Hilmo, Kari Holter og Kari Synnes er alle høgskolelektorer i naturfag ved førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Anne Lea er førsteamanuensis i naturfag ved Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo