Forfatter: Ingrid Lund, Anne Helgeland
Forlag:  Cappelen Damm Akademisk
Utgivelseår: 2020
ISBN: 9788202681760

Mobbing i barnehage og skole

- nye perspektiver

Av: Ingrid Lund, Anne Helgeland
Mobbing i barnehagen er utestengelse og fravær av fellesskap i lek og vennskap, men det er også slag, spark og trusler. Uansett form for mobbing blir barna påført negative relasjonserfaringer, og i noen tilfeller gir det traumatiske opplevelserbarnet bærer med seg videre i livet.
Trond Kristoffersen har hatt en zoom samtale med Ingrid Lund og Anne Helgeland om deres nye bok:
Mobbing i barnehage og skole - nye perspektiver. Her får vi ny viktig kunnskap, men også forsterket
betydningen av hva og hvordan vi kan forebygge og jobbe mot mobbing og for inkludering.

Boka handler om hvordan synet på barn og unge påvirker forståelsen av mobbing og de tiltak som settes inn i barnehage og skole.
Ingrid Lund og Anne Helgeland er opptatt av hvordan nye perspektiver på mobbing kan få betydning for barnehager og skolers arbeid for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. De drøfter mobbing i barnehage og skole med bakgrunn i nasjonal og internasjonal forskning.

Barneperspektivet og etiske perspektiver er en rød tråd gjennom hele boka.

I nyere mobbeteorier blir barn og unges atferd i mobbesituasjoner primært forstått ut fra sosiale prosessers kompleksitet, angsten for å bli holdt utenfor fellesskapet og behovet for å høre til. Det betyr at hovedfokuset i mobbeforebyggende arbeid rettes mot barnehage- og skolekulturer, ledelse, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.