Kjønn - spiller det noen rolle?

Årgang: 2020 - Nummer 2
Vi som jobber i barnehage tror kanskje at vi møter alle barna likt, at det ikke spiller noen rolle hvilket kjønn de har. Likevel viser nyere forskning nedslående resultater på norske barnehagers arbeid med likestilling på bakgrunn av kjønn og andre diskrimineringsgrunnlag.

Rammeplanen har endret ordlyd – fra «likestilling mellom gutter og jenter» til «likestilling uavhengig av kjønn, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk». Hvilken betydning har dette for kjønnsforståelsen i barnehagen, spør Sissel Hedvig Lilletvedt i denne utgaven av Barnehagefolk.

Barnehageansatte er i stor grad er med på å forsterke fastlåste kjønnsstereotyper og tradisjonelle forestillinger om roller og forventninger knyttet til kjønn, hevder Aud Torill Meland.

Er det lettere for oss å akseptere en jente med maskuline interesser og egenskaper enn en gutt med mer feminine trekk? En utvidet forståelse av kjønn innebærer også nye typer familier og Jorid Krane Hansens undersøkende blikk åpner opp for hva en familie kan være.

Alba Morollón Dias-Faez tar oss med inn i eventyrenes opprinnelse. Kanskje ble Snehvit egentlig gjenopplivet av at hun spyttet ut eplet selv, ikke av at en prins kysset henne? Og visste du at Katten med støvlene var en modig hunnkatt helt frem til 1700-tallet?

Står vi overfor en slags selvmotsigende feminisme, lurer Kjell Askland på, når han gransker influensere og russekulturens seksualiserte fremtoning.

Barna på Klukhagan barnehage synes ikke det er så forskjellig å være gutt eller jente. Kanskje har barna en mer åpen innstilling til hva kjønn er, enn oss?

Mobbing