Forfatter: Leif Askland
Forlag:  Kommuneforlaget
Utgivelseår: 2015
Innb: Heftet

Større rom for jenter og gutter

Å utvikle en kjønnssensitiv pedagogikk i barnehagen

Av: Leif Askland
Denne boken gir en innføring i spørsmål omkring kjønn og likestilling i barnehagen.
Det ser ut til å være en del av selvbildet i "barnehagefamilien" at vi ikke gjør forskjell på barn, og i alle fall gjør vi ikke forskjell på jenter og gutter! Men stemmer det med hverdagens praksis? Gjennom kunnskap om likestilling og ved å løfte fram egen hverdagspraksis får du som jobber i barnehagen nye briller og dermed ny innsikt i egne relasjoner med jentene og guttene. Likestilling handler først og fremst om relasjoner! Arbeid med likestilling fører også automatisk med seg ny forståelse for og endring i den praksis barnehagen har med tanke på barns medvirkning, demokrati og danning.