BF3 / 2022 Uten oppskrift - etikk i praksis

Årgang: 2022 - Nummer 3

En del av barnehagelærerens profesjonelle ansvar er å stille spørsmål og reagere når noe «skurrer» eller står i veien for hvordan du ønsker å utøve pedagogisk praksis til barnas beste. I Lærerprofesjonens etiske plattform er etisk bevissthet og høy faglighet beskrevet som kjernen i profesjonens integritet og avgjørende for å skape gode vilkår for lek, læring og danning. Profesjonsetikken er verdiene og normene som avgjør om samfunnsoppdraget blir utført etter intensjonen, og da kan vi ikke unngå faglig fundert kritikk. Etikk og kritikk er to sider av samme sak: Skal praksisen være etisk forsvarlig, må kritiske perspektiver hele tida få oss til å reflektere over den. Likevel kan det være et vågestykke å ytre seg. Det har jeg selv erfart gjennom ti års arbeid i ulike barnehager rundt omkring i landet.

Mobbing