Forlag:  Cappelen Damm Akademisk
Utgivelseår: 2004
ISBN: 9788202231125

Toddlerkultur

Omm ett- og toåringers sosiale omgang i barnehagen

Det har tidligere vært en sannhet at småbarn i ett- og toårsalderen ikke har spesielt mye glede av hverandre.
I barnehagen leker de ved siden av hverandre, men ikke sammen. Barna trenger først og fremst å knytte seg til en voksen for å føle trygghet og utvikle seg, har småbarnsforskere hevdet. Ved hjelp av et fenomenologisk perspektiv viser Gunvor Løkken at dette synet på små barn må endres. Også de yngste barna er sosiale aktører i sine møter med mennesker, og de skaper sammen en lekekultur som er spesifikk for denne aldersgruppen i barnehagen.

En toddler er et lite barn mellom ett og tre år. Ordet er egentlig engelsk og kan oversettes med den som stabber og går. Gunvor Løkken har innført ordet som en faglig betegnelse på norsk fordi hun mener det så godt og presist beskriver det lille småbarnet.

Boken er skrevet for førskolelærere i småbarnsavdelinger og for studenter i førskolelærerutdanningen.