Forfatter: Anette Wilhjelm Jahn
Innb: Heftet
ISBN: 9788273912022

Eventyrverksted

Lær å fortelle kreativt for barn

Av: Anette Wilhjelm Jahn
En inspirasjonsbok som skaper fortellerglede og engasjement i ditt pedagogiske arbeid. Her lærer du hvordan du kan legge bildeboken vekk og fortelle så levende at barna kan se, lukte, høre, smake og erfare alt hovedpersonen opplever.

Du får ideer til å bygge opp et eventyrverksted hvor dere skaper forskjellige læringsrom og involverer rammeplanens fagområder. Du inviterer barna helt inn i eventyrets univers ved å la dem være med-skapere gjennom billedkunst, dramatikk, sang, teater- og sangleker, eventyrmassasje, sanseleker og mye mer.

Eventyrverksted arbeider du ut fra lyst-prinsippet: Du velger eventyr og verkstedsaktiviteter ut fra ren og skjær lyst. Når aktivitetene er gjennomført, beskriver du målene. Du blir med andre ord oppfordret til å gjøre det omvendte av hva du muligens pleier: Du skal handle, før du tenker.

Du vil oppdage at når du arbeider ut fra en kreativ impuls, har du hele tiden din faglighet med deg. Og arbeidsgleden og ditt pedagogiske engasjement styrkes – alt sammen til stor glede for barna.

Dette er virkelig en eventyrlig energibombe av en bok.
Den er full av ideer og metoder som vil gi barn og voksne lyst til
å dukke inn i eventyrene og oppleve dem med hele seg.
Den oser av en pedagogikk basert på språkglede og gode mellommenneskelige opplevelser.
Denne boka vil gi personalet lyst til å formidle og leke eventyr,
men også kunnskap om eventyrene og fortellingenes betydning
i barnas liv.» ”

TRUDE ANETTE BRENDELAND