Forfatter: Kari Pape
Forlag:  Kommuneforlaget
Utgivelseår: 2020

Lek og inkludering i barnehagen

Motvekt til mobbing og utestengelse

Av: Kari Pape
Denne boken kretser rundt temaene lek og inkludering samt barnehagelærerens ansvar og oppgaver i dette arbeidet, som motvekt til utestengelse og mobbing.
Styrerens evne til å støtte opp under arbeidet med lek og inkludering, og bidra til at det bygges sterke lederteam, framheves spesielt. Lederteamene må prioritere lek og kunne argumentere faglig for sine prioriteringer. Gjennom god regi må pedagogene løfte fram den faglige forståelsen for hvordan alt henger sammen. De må bidra til at barnehagen blir en lærende organisasjon. Boken gir konkret hjelp til det systematiske arbeidet med å gi leken førsteprioritet i det pedagogiske arbeidet, samt å sørge for rammer hvor alle barn får en plass på innsiden av det lekende fellesskapet.