Forfatter: Gerd Abrahamsen
Utgivelseår: 2015

Tilknytningsbaserte barnehager

Av: Gerd Abrahamsen
Som student og ansatt i barnehage er det viktig å ha kunnskap om tilknytningens store betydning for barns utvikling.
Barns tidlige relasjonserfaringer har stor betydning for deres senere sosiale og emosjonelle utvikling. Store barnegrupper med stor aldersspredning og mange ukjente voksne kan gjøre barn svært stresset. Dette, i tillegg til at en stor andel av de som arbeider i barnehagen ikke har noen formell barnehagefaglig kunnskap, gir store utfordringer i arbeidet med å gjøre barnehagen til en god arena for små barns psykososiale utvikling og læring. Forfatteren gir fyldig kunnskap om tilknytningens betydning og viser gjennom teori og eksempler hvordan slik kunnskap kommer til nytte i barnehagen. Videre hvordan de ansatte kan få styrket sin kmopetanse gjennom systematiske praksisdiskusjoner i personalgruppen. En bok for studenter i barnehagelærerutdanningen, barnehagefeltet og for fagfolk som arbeider med de yngste barna. Den får gode tilbakemeldinger fra fagfolk innen barnehagefeltet og det barnepsykiatriske fagfeltet for å være nyttig og grundig, og at de mange observasjonseksemplene er en stor styrke. Gerd Abrahamsen er førsteamanuensis emerita i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger, hvor hun i mange år var leder for fordypningsenheten Småbarnspedagogikk. Hun har bl.a. skrevet lærebøkene Det nødvendige samspillet (1997) og Et levende blikk (2004). Hun har publisert en rekke artikler nasjonalt og internasjonalt om relasjonen mellom de yngste barnehagebarna og de voksne, og har utviklet en observasjonsmetode, Samspillsobservasjon, i tilknytning til dette.