Forlag:  Cappelen Damm Akademisk
ISBN: 9788204137715

Små barn og medvirkning

Noen perspektiver

Boka har to stemmer, men forfatterne liker å tenke at det handler om å synge tostemt. De synger samme sang, men de to stemmene utfyller hverandre og gir en annen lyd enn om de skulle prøvd å synge likt. Forfatterne bygger på egne og studenters erfaringer med arbeid med småbarn og bruker filosofi for å sette erfaringer inn i nye og utfordrende rammer. Denne boka er ikke ment som en fasit i hvordan jobbe med medvirkning og små barn, men som inspirasjon og utgangspunkt for diskusjoner i personalgrupper og i førskolelærerutdanninger.

Boka er et resultat av nesten tre års samarbeid forfatterne imellom der førskolelærerutdanning og småbarnspedagogikk har stått i fokus. Etter at forfatterne underviste sammen i to år, har de begge nå startet i stipendiatstillinger ved Høgskolen i Østfold og ved Universitetet i Stavanger.

Bokas målgruppe er studenter i førskolelærerutdanningen og ansatte i barnehagen.