Forfatter: Birgitte Fjørtoft

Læringens ville veier

Etiske møter i barnehagen

Av: Birgitte Fjørtoft
Barnehagelærerens bevissthet om sitt profesjons etiske ansvar i møte med barn i barnehagen er avgjørende for barnehagekvaliteten.
Bokklubbpris kr 240,00
NB! Som medlem av Pedagogisk Bokklubb får du denne boken til kun kr. 240,-
Er du allerede medlem kan du logge deg inn (øverst på siden).
Hvis du ikke er medlem kan du melde deg inn når du fullfører handelen og få rabatterte priser. I tillegg vil du kunne velge en velkomstbok.
Husk at det ikke er noen kjøpsplikt i bokklubben!

Hver eneste dag i barnehagen er rikelig fylt av situasjoner, relasjonelle møter og opplevelser som vi verken kan forutse eller planlegge i detalj.

At barnehageansatte våger å stå i denne usikkerheten og uvissheten dette bringer med seg, skaper et rom for pedagogikkens kompleksitet og barnas væren.

Men det fordrer også at vi aldri slutter å stille spørsmål til teori, praksis og diskurser som preger vårt arbeid i barnehagen. Og at vi hele tiden jobber med å bli kjent med oss selv som barnehagelærere.

I boken inviterer Birgitte Fjørtoft leseren inn i et åpent mulighetsrom hvor barnas responser, reaksjoner og lekende ytringer får fullt spillerom og læringsbegrepet får gjennomgå en skikkelig barnehagefaglig behandling.

Med seg på veien har hun filosofen Jacques Derrida, og i dette møtet blir leseren utfordret på sine egne antakelser og holdninger til arbeidet i barnehagen.

Hele tiden er etikken med, for som Birgitte selv sier:
«Ethvert møte i barnehagen er dypt etisk»!

Les intervju med Birgitte Fjørtoft her
Mer magi og mindre halvveis-pedagogikk