Forfatter: Dion Sommer

Utvikling

Fra utviklingspsykologi til utviklingsvitenskap

Av: Dion Sommer
Utviklingsvitenskap er et tverrvitenskapelig fag om menneskets livsløp fra fødsel, gjennom oppvekst og alderdom, til død. Med dette faget kan vi sammen finner den veien til handling som sikrer barna våre, og dermed samfunnet, en bedre framtid.

Utvikling er et positivt ladet begrep. Vi trenger en systematisk vitenskap som beskriver og forklarer menneskets psykologiske framskritt - menneskets utvikling. Denne utviklingen kan ikke forstås ved hjelp av utviklingspsykologi alene. Faggrenser bør derfor utfordres og overskrides ved at vi utforsker «andres» territorier. Tør vi det, får vi til gjengjeld en bedre forståelse av utviklingsvitenskapen.

Dette er en bok som ser teknologi, pedagogikk og framtid i sammenheng. Bokens tverrfaglige profil gjør den aktuell for studenter innen grunnskole- og barnehagelærerutdanning, spesialpedagogikk, barnevernspedagogikk, sosialfag, psykologi, og sosiologi.

Forhåndsbestill boken - som kommer 12. februar 2018