Forfatter: May Britt Drugli

Liten i barnehagen

Av: May Britt Drugli
Forskning, teori og praksis
Denne boken handler om de yngste barna i barnehagen og hva de trenger for å ha det bra. Små barn har andre behov enn det eldre barn har, og boken prøver å belyse hva god barnehagekvalitet innebærer for den yngste aldersgruppen. I de første leveårene er barns emosjonelle utvikling særlig viktig. Små barn trenger å inngå i gode relasjoner der deres følelser blir tatt på alvor. De barna som føler seg trygge sammen med varme og omsorgsfulle voksne, vil også være de som best blir i stand til å leke og lære i barnehagen.

I denne tredje utgaven av Liten i barnehagen er det gjennomført relativt store endringer av teksten. Boken beskriver barns utvikling de første leveårene, nyere forskning på effekter av tidlig barnehagestart, samt hvordan fremme god barnehagekvalitet i hverdagen. Foreldresamarbeid, tilvenning til barnehagen og samspillet mellom personalet og barna er særlig vektlagt i bokens siste del.

Boken retter seg først og fremst mot studenter i barnehagelærerutdanningen og ansatte i barnehager, men vil også være aktuell for andre som jobber med små barn, og for barnas foreldre. Også barnehageeiere og politikere som er opptatt av barnehagekvalitet, vil ha nytte av boken.