Forfatter: Margareta Öhman
Utgivelseår: 2020
ISBN: 9788273912060

INNENFOR OG UTENFOR

- barns relasjoner voksnes ansvar

Av: Margareta Öhman
Bokklubbpris kr 298,00
NB! Som medlem av Pedagogisk Bokklubb får du denne boken til kun kr. 298,-
Er du allerede medlem kan du logge deg inn (øverst på siden).
Hvis du ikke er medlem kan du melde deg inn når du fullfører handelen og få rabatterte priser. I tillegg vil du kunne velge en velkomstbok.
Husk at det ikke er noen kjøpsplikt i bokklubben!
Det å kunne se og møte ulike former for krenkende handlinger er en plikt alle pedagoger har. Alle pedagoger kunne trenge et sosialt førstehjelpsskrin. Men hva burde et slikt førstehjelpsskrin inneholde? Med andre ord: Hva slags sosial veiledning trenger barna? Hvordan kan pedagogen støtte hvert enkelt barn på beste måte, og hvordan arbeider pedagogen med gruppeprosesser i barnehagen?

I Utenfor og innenfor – barns relasjonsarbeid, voksnes ansvar diskuterer Margareta Öhman disse spørsmålene fra et relasjonelt perspektiv. Hun presenterer også teorien om sosial eksklusjonsangst, som beskriver gruppeprosesser som skjærer seg, og hvordan pedagogen kan bygge en trygg gruppe – som et supplement for å støtte de enkelte barna.

Grunntesen i boken er menneskets lengsel etter tilhørighet og fellesskap med andre, og den sosiale smerten det innebærer å havne utenfor fellesskapet. Grunnlaget for å utvikle fellesskap er barns relasjonsarbeid, og hvordan de bruker ulike sosiale ressurser for å innta posisjoner, danne vi-fellesskap og leke.

Boken er tenkt som en støtte for pedagoger i arbeidet med å skape et positivt utviklingsklima som fremmer ikke-diskriminering og holdningen at alle er like mye verdt – og der krenkende handlinger ikke får danne negative samspillsmønstre i gruppen. Ved hjelp av ulike eksempler beskriver forfatteren ulike situasjoner der pedagoger veileder barna gjennom etiske dilemmaer og konflikter, og der de støtter barns selvregulering når sterke følelser er i omløp.

Margareta Öhman er autorisert psykolog, familieterapeut og barnekulturviter. Hun har mange års erfaring som veileder innen barnehagen og benyttes ofte som foreleser og kursholder rundt omkring i Norden.

Her er noen flere anbefalte bøker fra Margareta Öhman:
Vern om barnas lekestyrke
Det viktigste er å få leke
Samtaler og samspill med barna