Forfatter: Mariko Miyata-Jancey,
Illustratør: Skinkeape
Forlag:  Gyldendal Norsk Forlag AS
Utgivelseår: 2023 (1. utgave)
ISBN: 9788205571792

Mieko danser

Av: Mariko Miyata-Jancey,
Emneknagger: MangfoldKjønnsidentitet
Mieko elsker å danse! Særlig når hun får bruke shorts og T-skjorte i stedet for den dustete strømpebuksa og den trange drakta

Aldri før har Mieko spunnet så fort eller hoppet så høyt! Og nå har Sofia med smilet også begynt på dansinga. Smilet som gjør det varmt i magen og ekstra fint å være der.

Men hvorfor blir Mieko plassert på hoppgruppa? Der er det jo bare gutter!

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Da jeg kom over denne boka skjønte jeg at jeg måtte bestille den med én gang! Og det er jeg glad for at jeg gjorde.

Boka handler om Mieko. En jente som jeg vil anslå å være rundt 8 år. Hun elsker å danse, snurre og hoppe. Hun gleder seg til dansetimen som har starta igjen etter ferien. Men håret og drakta er feil og ubehagelig. Heldigvis vet søstra og mamma råd. Mieko ender med kul kort sveis og fargerik T-skjorte og shorts, istedenfor trang trikot og stramme hårsveiser.

Mieko er et kjønnskreativt barn, og tankene hun gjør seg rundt utseende og kjønn er nok veldig gjenkjennelig for mange barn og voksne i samme situasjon. Er jeg en «ekte» jente hvis jeg ikke liker de samme tingene som de andre jentene? Hvis jeg ender på gruppa med bare gutter, hva er jeg da?

I tillegg forelsker hun seg i den nye jenta på dansinga. Sofia, med den lange fletta. Det er både fint og skummelt på én gang!

Mieko viser usikkerhet rundt eget kjønnsuttrykk, men får støtte fra uventa hold. Og det er nok favorittdelen min fra boka.

Jeg liker at boka problematiserer disse temaene uten at det blir overdrevet eller at Mieko egentlig angrer på valgene sine. Spesielt godt liker jeg at det er en indre dialog i Mieko som problematiserer, alle de andre rundt henne er støttende og gode. Jeg liker at boka viser barn og voksne som bryter med normer, og barn og voksne som er skeive.

Dette er nok en bok som jeg vil si passer aller best for barn fra 4 år og oppover, selv om min treåring likte den godt og vil lese den igjen. Det kommer litt an på hvert enkelt barn, hva deres tanker og forståelse rundt kjønn er. I noen tilfeller er barna kanskje ikke helt klar over kjønn enda, og da kan de ha vanskelig med å forstå boka helt. Men det er også i 3-4 alderen barn for alvor begynner kategoriseringa, så med en reflektert voksen kan dette være et godt utgangspunkt for samtaler rundt kjønn og kjønnsuttrykk.
Boka er veldig passe for eldre barn også!

Illustrasjonene til Skinkeape er spesielt gode i denne boka syns jeg. Spesielt av dansende Mieko.
Anbefales på det sterkeste!