Forfatter: Julia donaldson
Illustratør: Sara Ogilvie
Forlag:  Dreyer forlag
Utgivelseår: 2021 (1. utgave)

Sykehushunden

Av: Julia donaldson
Emneknagger: MangfoldHelseDyrSykehusSkeivfamilie

Barna på sykehuset føler seg straks bedre når de får besøk av den supre sykehushunden! Etter frokosten og svømmeturen i sjøen, tar Prikke og eieren Inger bussen til sykehuset. Prikke elsker å besøke barna på barneavdelingen, og barna blir minst like glade for å få møte hunden! Prikke trøster en gråtende baby, beroliger ei redd jente og muntrer opp en tenåring som kjeder seg. Men hva skjer når Prikke selv blir skadet og må holde seg hjemme? Gruffalo-forfatter Julia Donaldsons tekst på rim får i denne bildeboken følge av Sara Ogilvies tidsriktige og sjarmerende illustrasjoner. Tegningene er fulle av detaljer som formidler liv, glede, varme og mangfold.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Denne boka har jeg gleda meg til lenge! Som dere kanskje vet er ungene og jeg store fans av Julia Donaldsons bøker. Og denne er inget unntak! Vi fikk boka i posten i går, og vi har allerede lest den mange mange ganger for toåringen (åtteåringen likte den også!)

Den er fengende, på rim og gjentakende som er Julia Donaldsons suksessoppskrift. Den har herlige fargerike og mangfoldige illustrasjoner av Sara Ogilvie.

Den handler om den kjempesøte sykehushunden Prikke. En dalmatiner som er i viktig tjeneste og som muntrer opp alle barn og voksne på sykehuset.
Men en dag skjer det en ulykke og Prikke blir påkjørt! Hun må ha gips i seks uker og får ikke møtt barna sine, eller bada med eieren sin som hun pleier.
Men heldigvis får hun besøk!

(For noen toåringer kan det nok være litt hard kost at hunden blir påkjørt, men her gikk det bra.)
En virkelig kjempefin bok!

cover
kr 299,00