Forfatter: Trygve Skaug
Illustratør: Ella K. Okstad
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 2022 (1. utgave)
ISBN: 9788202732462

Hvis jeg var statsminister

Av: Trygve Skaug
Emneknagger: MangfoldPolitikk
Hvordan hadde verden sett ut hvis barna fikk bestemme? I Hvis jeg var statsminister av Trygve Skaug og Ella Okstad blir vi tatt med på en reise gjennom et barns fantasiunivers, der det er is, venner og husrom nok til alle.

Dette er en fargerik, oppløftende og fantasifull bildebok som inspirerer barna til å tenke over hva de ville gjort om det var de som fikk bestemme. En perfekt gavebok, høytlesningsbok og samtalestarter for barn og voksne.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Trygve Skaug har gitt ut sin første barnebok (som jeg vet om?) og med seg på laget har han en av mine favorittillustratører Ella Okstad.

Boka er skikkelig sjarmerende. Den handler om et lite barn, som ramser opp alt det ville gjort om bare det var statsminister! Da hadde alt gått ganske annerledes for seg faktisk. Det hadde vært trampoline i gatene, alle som ønska seg en hund skulle fått en hund. All plasten i havet skulle blitt borte, og ullklær skulle ikke klø. Barnet ville bestemt alt av både smått og stort. Fra små ting som betyr mye for barn, til større ting som gjør store forskjeller. Ikke minst så skulle alle som ikke hadde det bra i landet sitt få komme hit. ??

Ofte tenker jeg at om vi voksne hadde lytta litt mer til barn, så hadde vi funnet mange gode svar og løsninger. De har ofte så enkle svar, men likevel så vanskelig. Med denne boka syns jeg de får fram det på en fin måte. Alle de små tingene som barn ønsker å være med å bestemme, til de veldig store og vanskelige.

Den flyter godt når man leser, og slo an hos barnet her hjemme. Gleder meg til å lese denne med ungene på jobb også!

Props for mangfoldige gode illustrasjoner, humor, masse detaljer, og leken plassering av tekst som gjør den ekstra morsom å lese syns jeg.