Forfatter: Sophie Blackall
Illustratør: Sophie Blackall
Forlag:  Cappelen Damm AS
Utgivelseår: 2021 (1. utgave)

Hvis du kommer til jorda

Av: Sophie Blackall
Emneknagger: MangfoldJorden
Inviter hele familien med på lesestund! Hvis du kommer til jorda er en fantasifull barnebok full av vakre illustrasjoner og finurlige betraktninger om vår verden.

Boka tar form av et velkomstbrev, skrevet til et utenomjordisk vesen av et nysgjerrig barn. Barnet kaster et utforskende blikk på jordas mangfold og likhetene som binder oss sammen. Resultatet er en følsom, vakker og engasjerende bildebok full av slående myldrebilder og morsomme observasjoner. Boka er skrevet av den prisbelønte forfatteren og illustratøren Sophie Blackall, og er et lite kunstverk som vil glede både små og store lesere.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Denne boka er skrevet som et slags poetisk men også realistisk brev fra et barn til et romvesen, om hva det kan forvente hvis det kommer til jorda. Hvem er egentlig alle menneskene som bor her?
Hvordan bor og lever vi?

Etter reiser over hele verden har forfatteren snakket med mange barn, og i disse samtalene bestemt seg for å skrive denne boka. Hun har jobba for Redd barna og UNICEF, og hun ville ha en bok som kunne føre folk sammen, uansett hvem de er og hvor de bor. En bok alle kan se i og se noe kjent for seg. Og alle har noe felles, nemlig planeten vi bor på! Det er nesten en faktabok, foruten delen med romvesen så klart. For alt stemmer jo!

Forfatteren tar oss gjennom alt som lever på jorda, lite og stort. Og hvor ulike og like vi mennesker er. Den lærer oss om naturen og menneskenes mangfold. Den viser også mer dystre sider av jorda. Værforandringer og flom, krig og mennesker på flukt.
Man lærer mye i denne boka!

En skikkelig fin bok, med nydelige illustrasjoner og masse å snakke om og se på på hvert oppslag. Teksten tar barn på alvor, og selv om den er relativt enkel så bruker den ikke så enkle ord at det blir kjedelig. En skikkelig spennende og fin bok, som jeg unner alle å ta en titt i. Og i barnehagesammenheng er det en bok man kan bruke til utrolig mye!