Forfatter: Kari Anna Sandvik
Illustratør: Cathrine Solheim Amarloui
Forlag:  Fagbokforlaget
Utgivelseår: 2023 (1. utgave)

Tegn som støtte til tale for alle i barnehagen

Av: Kari Anna Sandvik
Emneknagger: TalevanskerSpråkvanskerSpesialpedagogikk
Det har i mange år vært en selvfølge at barn med Downs syndrom får opplæring i tegn til tale for å komme raskere i gang med talespråket. Nyere praksis og forskning viser at barn som ikke har norsk som morsmål, og barn som har ulike språkvansker, også har god nytte av et visuelt forsterket talespråk

Barn er visuelle, og de elsker alt som har med bevegelse å gjøre. Å få bruke flere sanser i kommunikasjon som å HØRE, SE og GJØRE ord er god språkstimulering for alle barn, uavhengig av språklig kompetanse. Forfatteren kaller dette for trippel språkinnlæring på grunn av de tre sansene som benyttes, og ikke bare hørselssansen.

Tegn til tale, eller norsk med tegnstøtte (NMT) er ikke et eget språk, men regnes inn under paraplyen ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon). Tegnene som benyttes, er primært fra norsk tegnspråk, selv om enkelte barn også bruker egne tegn i tillegg.

Dette er en praktisk, metodisk bok for å lære tegn fra norsk tegnspråk, enten du er fersk med tegn eller trenger en oppfriskning. Boken gir deg innføring i hvordan du kan lære tegn, forstå tegn og huske tegn på en enkel måte, og viser deg hvordan du kan benytte tegn som støtte til tale i barnehagen.

Bla i boken (åpnes i nytt vindu)