Forfatter: Line Marie Warholm
Forlag:  Gyldendal Norsk Forlag AS
Utgivelseår: 2024 (1. utgave)
ISBN: 9788205600805

Foreldrerevolusjonen

fire veier til robuste barn

Av: Line Marie Warholm
Emneknagger: Oppdragelse
Hvordan skal vi gjøre barna våre mer robuste og i stand til å tåle de utfordringene livet bringer?

«Tilværelsen byr på gleder, sorger, seire, nederlag og alt midt imellom. Denne boka veileder deg i å forberede ungen din på alt sammen. Til å håndtere selve livet, altså.» Anne Holt

Aftenpostens psykologspesialist og forfatter Line Marie Warholm mener at vi trenger et paradigmeskifte i foreldrestilen: «Vi trenger en endring fra å løfte frem individet, til å løfte frem det kollektive. Fra å prestere til å bidra. Barna trenger en solid, indre kjerne som står stødig i en omskiftelig tid».

Og hvordan kan man gi barna sine denne kjernen? Er det strenge regler for spilletid, tett oppfølging av barnets sosiale liv på og utenfor skolen, eller evig oppmuntring og ros som skal til? Nei, «hands off», mener Warholm. Ikke fokuser på de små tingene, men løft blikket og konsentrer deg om det viktigste: Å lære barnet selvstendig tenkning. Å tåle utenforskap. Og å fylle livet med mening gjennom å bidra.

Foreldrerevolusjonen vil gi deg perspektiv på hva som egentlig betyr noe gjennom de korte barneårene - og den vil gi deg selvtillit og styrke som forelder.