Forfatter: Andreas Tjernshaugen
Illustratør: Line Renslebråten
Forlag:  Kagge Forlag AS
Utgivelseår: 2020 (1. utgave)

Blåhvalen

Av: Andreas Tjernshaugen
Emneknagger: HavetFaktabøkerDyr

Bli med ned i havet!

Visste du at blåhvalen er det største dyret som noen gang har eksistert? At den til og med er større enn de største dinosaurene? Og at hvalene for lenge, lenge siden hadde fire bein og levde på land? I denne boka tar Andreas Tjernshaugen deg med ned i havet. Du kan lese om livet til blåhvalen - hva den spiser, hvor den svømmer og hvordan den puster gjennom en nese som er på toppen av hodet. Du får også vite hvordan blåhvalen har blitt så stor og hvordan vi mennesker nesten (men heldigvis bare nesten) utryddet alle blåhvalene i verden.

En fantastisk bok for alle som er nysgjerrige på livet i havet.

«Nydelig barnebok om blåhvalen... praktfull.» Kjetil Østli, Harvest

Bokhyllepedagogen anbefaler:

En utrolig kul faktabok om det kuleste dyret som fins! Blåhvaler altså, de er fantastisk fascinerende og fine. Denne boka går virkelig i dybden med kule fakta og fortellinger fra virkeligheten om hvalens historie. Den tar blant annet for seg hvordan hvaler beveger seg, hva de spiser, hvordan de nesten ble utryddet, spørsmål og svar og kule rekorder. Og hvordan ble blåhvalen egentlig til?

Man følger også en blåhvalmamma og ungen gjennom boka. Denne boka tror jeg at vi vil bruke tid på å lese og bla i, for den har i tillegg til spennende fakta og historier helt utrolig fine illustrasjoner. Helt magiske!

Jeg vil anbefale denne boka til alle nysgjerrige barn. Den gir gode svar på alle spørsmål man kan ha om blåhvalen. Jeg liker spesielt godt at forfatteren tar barnet som leser på alvor og forklarer hvordan han har funnet ut det som står i boka, hva som er funnet på og ikke. Det er så fint med bøker som gir gode forklaringer!