Forfatter: Abby Hanlon
Forlag:  Fontini forlag
Utgivelseår: 2020 (1. utgave)

Vilma lesedilla

Av: Abby Hanlon
Emneknagger: VennskapLesingSkolen
Vilma skal lære seg å lese, noe som ikke er bare-bare ...

Vilma skal lære seg å lese, noe som ikke er bare-bare ... Vennen Rosella er en skikkelig racerleser, mens Vilma blir sittende med babybøker om dyra på en liten bondegård. Vilma skulle ønske at hun også kunne bli en skikkelig superleser, men ting går ikke helt som planlagt. Plutselig hopper en svart sau ut av bondegårdboka og følger etter Vilma. Den trenger virkelig hennes hjelp. Dette virker som en jobb for en superhelt!

Bøkene om Vilma er gjenomillustrerte. Historiene er morsomme og fantasifulle. Likevel tar de utgangspunkt i gjenkjennelige situsjoner og utfordringer for 5 - 9 åringer.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Veldig vanskelig å beskrive disse bøkene med en kort tekst og få bilder! Men den her serien er noen av våre absolutte favoritter. De har vi lest så mange ganger om og om igjen!

Vilma er en liten jente som bor med foreldrene sine og søsknene Lukas og Olivia. Vilma blir bare kalt Vimsa, for hun er rimelig vimsete og litt rar. Vimsa har et monster som heter Mari (som bare hun kan se) og en god fe som heter Nuggi (som hun tilkaller ved å ringe i en banan) Vimsa har en ekstremt god fantasi! Søsknene syns at hun er en baby og helt teit, og vil aldri leke med henne. Hele bokserien starter med at Lukas og Olivia vil finne på en historie om en fæl heks som heter Gomle Grakar, som kan skremme Vimsa til å slutte å være så barnslig. Men det hele slår litt feil ut egentlig. For Vimsa blir bare ekstremt nysgjerrig og lager seg en hel fantasiverden i hodet sitt.

Alle bøkene er utrolig morsomme! Vi ler enda når vi leser dem, enda vi kan dem så godt. Vimsa er så morsom og kreativ, og helt tøysete. Og det er så mange ting både barn og voksne kan kjenne seg igjen i.

Anbefaler disse spesielt til barn mellom 4-8 år, men kan være morsomme for eldre barn også. Det er masse morsomme illustrasjoner, men ganske mye tekst likevel. Og snakkebobler, så det er fine bøker å lese sammen med en som skal lære seg å lese. Jeg syns Anny Hanlon har lagd et utrolig kult univers i Vilma-bøkene.

Vi elsker disse bøkene. Håper dere gjør det også!