Forfatter: Julia donaldson, Axel Scheffler
Illustratør: Arne Ruste
Forlag:  Omnipax
Utgivelseår: 2016 (1. utgave)

Pinnemann

Av: Julia donaldson, Axel Scheffler
En ny klassiker fra radarparet bak Gruffalo!

En morgen Pinnemann tar seg en løpetur, glemmer han helt å se seg for: Hunden får tak i ham og tror han er en pinne den kan leke med! Å nei! Pinnemann unnslipper, men blir snart plukket opp og brukt til de forskjelligste ting: Flaggstang på et sandslott, balltre og kvist i et svanereir. Sommeren blir høst og vinter, og Pinnemann ligger forfrossen i snøen. Vil han noen gang komme hjem til familetreet sitt igjen?

Spennende og morsom høytlesning i jula og hele året!

Arne Rustes gjendiktning blir brukt som norsk tale i animasjonsfilmen som vises på NRK julen 2016.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Pinnemann bor med familien i sitt familietre. En dag drar han avsted på en joggetur, men det skal vise seg å være en svært dårlig ide! Først kommer en hund og tror han er en helt vanlig pinne, så en jente som bruker han til Brumm-pinnelek. Så kommer en svane og bruker han til reiret sitt! I det hele tatt blir det hele ganske innvikla, og Pinnemann kommer lengre og lengre unna familietreet sitt. Alle tror at Pinnemann er en helt vanlig pinne, men han er bare Pinnemann!

Heldigvis møter Pinnemann på julenissen til slutt! Som tar han med seg på runden sin på julaften, og slipper han til slutt av i familietreet sitt.

Jeg elsker vanligvis alle Julia Donaldsons bøker. Og jeg er glad i denne også. Men, jeg syns faktisk (!!) at i dette tilfellet er animasjonsfilmen bedre enn boka. I filmen får vi liksom det som virker som hele historien, mer fyll og en rett og slett enda mer underholdende historie. Jeg elsker filmen! Og musikken er kjempefin.
Toåringen liker boka like godt som filmen så den leses jevnlig her.

Også må jeg gi nok en props til filmen for å ha endra illustrasjonen av et barn kledd ut i kostyme med pil og bue, som «leker urfolk». Jeg syns det er kulere at de i filmen har gjort det til at barnet leker Robin Hood. Filmen fins på NRK super, fin å se i jula!
Gitt ut på @omnipaxforlag

PS. Vi elsker å finne de delvis skjulte hintene til andre bøker i bøkene Julia Donaldson og Axel Scheffler har lagd sammen. Det er så gøy, og det fins noe i alle. I denne er det Gruffalopynt på juletreet ??