Forfatter: Stine Dreyer, Hannah Dreyer
Illustratør: Maria Buchmann
Forlag:  Solum Bokvennen
Utgivelseår: 2020 (1. utgave)

Prompeboka

et leksikon om fjerter

Av: Stine Dreyer, Hannah Dreyer
Emneknagger: Humor
Noen promper bråker mye. Det gjelder for eksempel "Kanonsmellet", som har det med å forskrekke alle i nærheten. Andre er helt lydløse. Noen promper lukter fælt, for eksempel "Svovelstinkeren" eller promper over alle promper: "Stinkbomba"! (OBS! Denne prompen vil g deg mareritt - nå er du advart!)

Andre promper lukter nesten ingenting ( se for eksempel "Geværsalven" på side 20). Men felles for dem alle, er at de er morsomme! Ingenting bryter isen som en god fis. Men prompene kan også dukke opp på de verst tenkelige tidspunktene. I "Prompeboka - et leksikon om fjerter" kan du lese om både hva det er som gjør en promp til en promp, og få vite mer om alle de forskjellige prompetypene, for eksempel "Boblebønna", "Fakkelfjerten" og "Badevannsprompen".

Bokhyllepedagogen anbefaler:

Dagens bok: Prompeboka - et leksikon om fjerter. Skrevet av Stine Dreyer og Hannah Dreyer, illustrert av Maria Buchmann.
Altså, jeg må bare bryte inn i instagrams juleidyll med prompeboka.
Den burde leses av alle barn (og voksne) som syns promp er morsomt.
Et leksikon om promper! For det fins jo utvilsomt ganske mange ulike typer! Smygern, stinkbomba.. svovelstinkeren!

Illustrasjonene og tekstene er utrolig morsomme og tullete, rett og slett en humorbok. Men med en liksomvitenskapelig tone. Veldig gøy!
Gitt ut på @solumbokvennen.barnebok