Forfatter: Martine Grande
Forlag:  Samlaget
Utgivelseår: 2021 (1. utgave)

Ørn

Av: Martine Grande
Emneknagger: VennskapDyr
Frå lita pingle til farleg ørn

Frå lita pingle til farleg ørn

Sam trivst best inne på rommet sitt saman med bestevennen Ørn, ein liten og glad undulat. I gata utanfor er det bøllene som bestemmer.

- Du må aldri fly frå meg, seier Sam.
- Pip, seier Ørn.
- Bra, seier Sam.

Ein dag ser Sam ei jente på vegen utanfor vindauget sitt. Ho freser rundt på ein sparkesykkel. Kven er ho? Kanskje ho vil vere vennen hans?

Ørn er ei fargerik bok om vennskap og utanforskap. Men det er også ei bok om å vekse og bli sterkare, om til slutt å bli til ein stor, farleg ørn på jakt etter bøller.

Martine Grande (f. 1985) kjem frå Lierne i Trøndelag. Ho er busett i Trondheim der ho jobbar med animasjonsfilm og barnebøker. Ørn er den fjerde boka hennar.

Bokhyllepedagogen anbefaler:

For en utrolig fin bok! Den fanga oppmerksomheten min allerede på forsida, med de sterke fargene.
Boka handler om Sam, som bor med pappaen sin. Sam er en forsiktig og redd unge, som ikke tar sjanser og ikke tør så mye. Han er egentlig veldig redd for å gå ut og han lurer pappa så han ikke skal skjønne at Sam egentlig ikke har noen venner. Han har en undulat som heter Ørn som er med han overalt.

Pappa vil gjerne at Sam skal få seg noen venner som er barn også, men det tør ikke Sam. Dessuten er ikke barna på lekeplassen greie, Gorm er verst.
Men en dag blir han nødt til å gå ut, for Ørn rømmer!
Heldigvis skjer det endel fine ting når Sam møter en venn, og på utrolig vis tør å redde henne fra de som mobber.

En skikkelig fin bok som er innom mange ulike følelser. Det å være redd for å ta sjanser, prøve noe nytt eller være sosial. Det å være den som skiller seg ut fra mengden. Det å tørre å være modig likevel, selv om man er redd - også går det bra!
En bok som kan brukes til så mangt. Både til samtaler men også bare for en fin historie.

Bla i boken (åpnes i nytt vindu)